miércoles, 3 de octubre de 2012

EL SIGNIFICADO DE LOS COLORES MAYA


Colores mayas
       Comunidad Lingüística (2004) y Figueroa (2002) argumentan que los colores mayas son siete, cada color utilizado es particular debido a que representa mucho en la vida del ser humano, fomentan energía, armonía, paz y tranquilidad en la familia, así como comunidades que conviven en la realización de sus actividades cotidianas.
Ri mayab’ taq kayb’al nim rilik, nim upetik pa ri mayab’ k’aslema, xarumal ri qati’t qamam xkanukrij ri loq’alaj kaslemal su taq kayik kub’ij che ri jojonal che ri kayb’al.[]
Blanco
       Representa el amanecer de todos los días, color de huesos y dientes, pureza y bienestar.
        Ri saq are’ kub’ij chi qe ri are’ taq kasaqarik konojel q’ij, ri qa b’aqil, ri qa ware, ri qab’antajik suquje’ ri kikotemal ri utzilaj pa qak’aslemal.
Rojo
       Connota vida, fuerza, los rayos solares que calientan y rechazan la oscuridad así como la sangre que circula en cada ser humano.
        Are’ kub’ij ri kayb’al kaq chi qe, are’ ri choq’ab’,  ri q’ij kujumiq’saj chi uwach ulew, xuquje’ kuresaj ri k’axk’olil pa qawi’  pacha’ kub’an riqakik’al pa qa ti’jlal.
Negro
        Simboliza el cabello, la parte negra del ojo, la noche donde descansa el ser humano por haber trabajado en el día, es donde se esconde el sol, donde reposan nuestros muertos.
       Ri kub’ij ri q’eq chi qe are’ le qawi’, ri laj q’eq upam qabaq’ach, are’ taq kok ri  aq’ab’ kujuxlanik, are chi kaqajb’ik ri q’ij xuquje’ chi’ ri ke uxlan ri kamnaqib’.
Amarillo
       Expresa la igualdad con el maíz amarillo, negro, rojo y blanco, también la producción de excelentes cosechas y la familia.
       We q’an kub’ij chiqe chi xaq ejunam ri loq’ laj ixim, qila’mpe kamik chi ek’o kajib’ uwach we ixim k’ori q’an, ri raxwa’ch, ri saq xuquje’ ri kaq xaq ejunam.
Verde
        Encarna la naturaleza, la zona verde de los valles y todo tipo de plantaciones.
       Ri rax kub’ij chiqe are ri jaljoj taq che’ k’o chi upam ri loq’alaj uq’ijsaq.
Azul o celeste
        Representa a los grandes ríos, lagos, mares y el color del cielo.
       Are’ kub’ij re loq’alaj ja’, re uk’ux ri kaj, ri plo xuquje.
Café
        Simboliza al color de la tierra y la cinta del mismo color usado para amarrar el cabello de las mujeres, fue muy popular por mucho tiempo, además de la cinta. En tiempos recientes, sólo se puede apreciar dicho cordel en las comunidades más lejanas así como la cinta, es reducida la zona urbana donde el cordel o la cinta son usados.
       Are’ kub’ij ri ukayb’al ri qanan uwache ulew.
       Salazar (1999) y MINEDUC (1996) dicen que los colores son tomados de la misma naturaleza, y de lo que ella misma regala y los colores más utilizados en una ceremonia maya son:
Ri joljoj taq kayb’al are’ pa ri loq’alaj ri uq’ijsaq xikilo, xikanuko ri qati’t qamam, xarumal nim ukojik pa ri loq’alaj kotz’ij.
Rojo
        Es la idea, camino que alumbra, su significado es el sol, sangre, fuego, la fuerza, es el maíz rojo.
        Ri kub’ij ri jun kaq chik chi qe are’la’ kuk’am ri qab’e’ pa qa k’aslemal, relb’al ri q’ij, ri kaka’ ri kik’, ri q’aq’, ri choq’ab’ xuquje’ ri kieq ixim.
Negro
       Se compara con el maíz negro, significa la oscuridad, muerte, malas ideas, la noche, significa también el descanso, es para recuperar energía por eso es esperanza.
       Y en nuestro cuerpo lo podemos encontrar en los lunares, en el negro de los ojos, en el cabello. Una explicación es que la candela negra se termina más rápido que las otras, por la pintura y porque es un fenómeno natural que atrae más el calor el negro y se consume más rápido.
       Ri q’eq are’ kub’ij ri raxwa’ch ixim, ri qequmal, ri kamikal, ri itzeltaq chomb’a, ri chaq’ab’ chi’r ri winaq kuxlanik, ri etal k’opa taq qati’jlal xuquje’ ri q’eq kantela chi qila’mpe’ ri q’eqkantela xaqri’ kak’isik xab’a umak rech re tz’ojb’al kajomchech are’ kuk’am na q’aq’ chi qila’mpe ri q’eq atz’iyaq sib’alaj kak’atow na chi le q’ij.
 Blanco
       Comparado con el maíz blanco, es la pureza, el color de la vida, color del semen, clara de huevo, es la semilla, es el aire, soplo de vida, los huesos, el blanco de los ojos.
        Ri saq are’ kub’ij chi qe ri are’ ri saq ixim, ri uk’aslemal ri achi ri ixoq, ri usaqil ri saqmol, ri ija’, ri kaqiq’ qila’pe ri kaqiq’ qajik’o saq saq man tz’iltaj, ri qa b’aqil xuquje’ ri usaqil qa b’aq’ach.
Amarillo
       Es el Q’anil, madurez, es el núcleo, la semilla, la riqueza, enfermedad, si la semilla no germina, es la esterilidad, hay que hacer pago ante el Q’anil para que haya reproducción, esto lo podemos encontrar presente en la piel, en los músculos.
       Le q’an are’ chi ri achi ri ixoq kachoman jas kub’ano, jas karaj pa uk’aslemal, ri q’inomal, ri yab’, xuquje’ are kub’ij chi man kak’oji’taj ral ri ixoq chi uq’ijsaq are’ la’ kub’ij chi qe.
Verde
       Es el medio ambiente, las plantas, la naturaleza y por eso hay que pedir permiso por todo lo que se realice.
        Are’ la kub’i chi qe ri jaljojtaq che’ chi uq’ijsaq xala umak chech are’ taq kaqasax jun che’ kata’yna jun mij taq’ob’ chech ri Ajaw ri ojertaq tzij kikb’ij ri qati’t qa mam sib’alaj rajawxik chi kata’y kuyb’al makaj chi uwach ri Ajaw chi’r kaqasax jun che’.
AzuL
  Es la atmósfera, el agua, y el espacio en la tierra.
Ri rax kaj, are’ ri ukayb’al ri plo, ri uk’ux kaj xuquje ri joljoj taq ja’ karaqatak chi upam ri uq’ij saq

        
Ri joljoj mayab’ taq kayb’al nim upitik nim rilik pa ri mayab’ k’aslemal, nojim ri unukik rij, nojim ri rilik, nojim ri usolik pa ri loq’alaj k’aslemal, wa waqib’ mayab’ kayb’al are xiltak chipam ri qak’aslemal xuquje pa ri qanan ulew.



REFERENCIAS BIBLIOGRÁFICA

CNEM (2004) Filosófico de la Educación Maya. Guatemala
Comunidad Lingüística (2004) Academia de Lenguas Mayas de Guatemala. Guatemala
Figueroa, C. (2002) Cultura Espiritual. Guatemala.
Méndez (2008) Aspectos de la cosmovisión maya. Guatemala.
Real Academia Española, (1984) Cosmovisión Maya. Guatemala.
Sabato, M. (2005) Material de Apoyo de Simbología del Cosmos I. Caracas Venezuela. 
Salazar, M. (1999) Valores de la Filosofía Maya. Guatemala.


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